Wees onmiddellijk op de hoogte van de jongste nieuwsfeiten met onze
vernieuwde nieuwsbrieven.
Met de nieuwe features van de portefeuilletool volgt u uw beleggingen nog beter op.
Download onze gratis app
Met onze nieuwsbrieven in een oogopslag mee
Uw portefeuille nu nog slimmer
Lees De Tijd op uw smartphone of tablet
beheer uw nieuwsbrieven
Raadpleeg uw portefeuille
Help
Algemene voorwaarden
Privacy
Cookie policy
Cookies bewerken
Contact & Suggesties
Adverteren
Jobs bij Mediafin
ton
Nieuws
Markten
Netto
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Zink is het op drie na meest gebruikte metaal op aarde, na ijzer, aluminium en koper. Jaarlijks nemen bedrijven wereldwijd ongeveer 19 miljoen ton van dit van nature overvloedig aanwezige metaal in gebruik. Zink is dan ook een onmisbaar element voor letterlijk duizenden producten en toepassingen in de meest diverse sectoren.
Tijdens de productie van zink worden ook kritieke mineralen gewonnen zoals germanium, indium, kobalt en gallium. Deze mineralen zijn essentieel voor onder andere de groene transitie, hightech en elektrische wagens.
Ontdek welke rol zink als volledig en oneindig recycleerbaar metaal speelt in de verduurzaming van onze manier van leven en het creëren van een koolstofvrije toekomst.
20 procent van de energievoorziening wereldwijd komt vandaag uit hernieuwbare energiebronnen. Maar om echt net-zero te worden, moeten we nog verder gaan in hoe we energie opwekken, verdelen, opslaan en gebruiken. Zowel in de productie als de opslag van energie speelt zink een cruciale rol.
Het staal in windturbines en zonnepanelen gaat langer mee dankzij een beschermende zinklaag (coating). Toen in 1991 voor de kust van het Deense Vindeby het allereerste offshore windpark werd opgetrokken, was het geloof in turbines in open zee niet erg groot. Experts vreesden dat de zoute zeelucht de turbines snel schade zou berokkenen. Toch waren de 11 Deense windmolens operationeel tot en met 2017. Dat was 6 jaar langer dan voorzien, mee dankzij de zinkcoating die hen beschermde tegen het ruwe zeeklimaat.
De bouw van 1 offshore
windturbine van
10 megawatt vraagt om
4 ton zink.
De hoeveelheid zink die
tegen 2030 jaarlijks nodig
is voor de bouw van
zonneparken.
Zink is ongeëvenaard als middel om staal te beschermen tegen corrosie. Hoewel niet altijd zichtbaar, zijn zinkcoatings overal aanwezig en verlengen ze de levensduur van gebouwen, bruggen, tunnels, spoorwegen, snelwegen, auto’s, wind- en zonneparken, elektriciteits- en communicatienetwerken en nog veel meer.
Licht en sterk. Voor de automotive industrie zijn deze twee eigenschappen cruciaal. Lichte wagens verbruiken minder brandstof en sterke wagens gaan langer mee. Gegalvaniseerd staal (met een zinkcoating) is dan ook van groot economisch belang voor autoproducenten.
Nieuwe technieken zorgen ervoor dat het hedendaagse staal met zinkcoating lichter, sterker, duurzamer en goedkoper is dan andere, veel gebruikte materialen zoals aluminium. Daarom gebruiken vrijwel alle fabrikanten van hybride wagens en full EV’s het vandaag op grote schaal in hun carrosserieën.
De jaarlijkse hoeveelheid zink die wordt verwerkt in autocarrosserieën.
Tegen 2030 zal de automotive sector 26 procent meer zink verbruiken dan vandaag als gevolg van de
overgang naar elektrisch rijden
Corrosie kost de wereldeconomie jaarlijks 2.060 miljard euro. Dat is ongeveer 3 procent van het wereld-bbp.
NR. 1
NR. 2
NR. 3
NR. 4
NR. 5
Zink redt levens
Zink is de batterij van de
toekomst
Zink maakt onze
mobiliteit performanter
Zink beschermt alles rondom ons
Zink is de motor van de energietransitie
NR. 2
Zink beschermt alles rondom ons
NR. 3
Zink maakt onze mobiliteit performanter
NR. 4
Zink is de batterij van de toekomst
NR. 5
Zink redt levens
ton
4
ton
162.000
700.000 ton
26%
Hernieuwbare energie produceren is een eerste stap naar net-zero. Maar wind en zon zet je niet zomaar aan en uit. Daarom moet de opgewekte groene energie zo efficiënt, duurzaam en veilig mogelijk worden bewaard.
Zinkbatterijen spelen daarin een belangrijke rol. En hebben dat eigenlijk altijd al gedaan. Wist je dat Allessandro Volta twee eeuwen geleden zink gebruikte om de eerste batterij ter wereld te maken? Zinkcellen worden ook al meer dan 100 jaar gebruikt in zaklampen, afstandsbedieningen, gehoorapparaten, speelgoed en vele andere producten.
Hoewel de batterij-industrie vandaag vooral gericht is op lithiumbatterijen, is er steeds meer aandacht voor andere technologieën, zoals energieopslagsystemen op basis van zink. En aan zink zijn heel wat voordelen verbonden:
alle levende wezens hebben zink nodig om te overleven
van oude batterijen kunnen er nieuwe gemaakt worden
zinkbatterijen gaan lang mee, kunnen veel energie opslaan en zijn erg krachtig
erg geschikt voor
toepassingen
binnenshuis
zink kost minder dan veel andere batterijmaterialen
De voorziene hoeveelheid zink die tot 2030 nodig is voor energieopslag-
systemen
Tegen 2050 zijn we naar schatting met ongeveer 10 miljard mensen op de aarde. Als we die allemaal te eten willen geven, hebben we 56 procent meer voedsel nodig dan in 2021. Het spreekt voor zich dat dit moet gebeuren met minder CO2-uitstoot en een duurzaam beheer van de landbouwgronden.
Door zink in meststoffen te gebruiken, halen boeren niet alleen betere rendementen van hun oogst, het verhoogt ook de voedingswaarde van hun gewassen. Niet onbelangrijk als je weet dat er jaarlijks 116.000 kinderen sterven als gevolg van een tekort aan zink in hun voeding en dat de helft van de landbouwgronden wereldwijd onvoldoende zink bevatten. Een tekort aan zink kan bij kinderen leiden tot een verstoorde intellectuele ontwikkeling en fysieke groeiachterstand.
Een kwart van de wereldbevolking kampt met een zinktekort
Niet giftig
Recycleerbaar
Erg flexibel
Goedkoper
Niet ontvlambaar
De hoeveelheid zink die jaarlijks wordt verwerkt in meststof
Rekening houdend met onder andere de stijgende vraag naar hernieuwbare energie, de nood aan systemen om energie op te slaan en de vervanging van verouderde infrastructuur zal er tegen 2050 zo’n 28 miljoen ton zink per jaar nodig zijn. Dat is een toename van 32 procent ten opzichte van de 19 miljoen ton primair zink die vandaag wordt geproduceerd.
Tegelijk blijft het zinkproductieproces cruciaal voor de productie van bijkomende kritieke mineralen zoals germanium, indium, kobalt en gallium. Zink en de kritieke mineralen die het in zich draagt, spelen daarom een sleutelrol in de groene transitie, hightech-applicaties en het verhogen van nationale en regionale veiligheid.
400.000 ton
SLOT
Hoeveel zink zullen we in de toekomst nodig hebben?
2050
28 miljoen ton zink / jaar
Productieproces van accu’s voor elektrische auto’s
De coating van de Golden Gate Bridge bevat sinds de jaren 60 zink om de stalen structuur te verduurzamen zodat deze beter beschermd is tegen de elementen.
5 redenen waarom zink essentieel is
voor een duurzame toekomst
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Zink is het op drie na meest gebruikte metaal op aarde, na ijzer, aluminium en koper. Jaarlijks nemen bedrijven wereldwijd ongeveer 19 miljoen ton van dit van nature overvloedig aanwezige mineraal in gebruik. Zink is dan ook een onmisbaar element voor letterlijk duizenden producten en toepassingen in de meest diverse sectoren.
Tijdens de productie van zink worden ook kritieke mineralen gewonnen zoals germanium, indium, kobalt en gallium. Deze mineralen zijn essentieel voor onder andere de groene transitie, hightech en elektrische wagens.
Ontdek welke rol zink als volledig en oneindig recycleerbaar metaal speelt in de verduurzaming van onze manier van leven en het creëren van een koolstofvrije toekomst.
20 procent van de energievoorziening wereldwijd komt vandaag uit hernieuwbare energiebronnen. Maar om echt net-zero te worden, moeten we nog verder gaan in hoe we energie opwekken, verdelen, opslaan en gebruiken. Zowel in de productie als de opslag van energie speelt zink een cruciale rol.
Het staal in windturbines en zonnepanelen gaat langer mee dankzij een beschermende zinklaag (coating). Toen in 1991 voor de kust van het Deense Vindeby het allereerste offshore windpark werd opgetrokken, was het geloof in turbines in open zee niet erg groot. Experts vreesden dat de zoute zeelucht de turbines snel schade zou berokkenen. Toch waren de 11 Deense windmolens operationeel tot en met 2017. Dat was 6 jaar langer dan voorzien, mee dankzij de zinkcoating die hen beschermde tegen het ruwe zeeklimaat.
De bouw van 1 offshore windturbine
van 10 megawatt vraagt om
4 ton zink.
Zink is ongeëvenaard als middel om staal te beschermen tegen corrosie. Hoewel niet altijd zichtbaar, zijn zinkcoatings overal aanwezig en verlengen ze de levensduur van gebouwen, bruggen, tunnels, spoorwegen, snelwegen, auto’s, wind- en zonneparken, elektriciteits- en communicatienetwerken en nog veel meer.
Licht en sterk. Voor de automotive industrie zijn deze twee eigenschappen cruciaal. Lichte wagens verbruiken minder brandstof en sterke wagens gaan langer mee. Gegalvaniseerd staal (met een zinkcoating) is dan ook van groot economisch belang voor autoproducenten.
Nieuwe technieken zorgen ervoor dat het hedendaagse staal met zinkcoating lichter, sterker, duurzamer en goedkoper is dan andere, veel gebruikte materialen zoals aluminium. Daarom gebruiken vrijwel alle fabrikanten van hybride wagens en full EV’s het vandaag op grote schaal in hun carrosserieën.
De jaarlijkse hoeveelheid
zink die wordt verwerkt in autocarrosserieën.
Tegen 2030 zal de automotive sector
26 procent meer zink verbruiken dan
vandaag als gevolg van de overgang
naar elektrisch rijden
Corrosie kost de wereldeconomie
jaarlijks 2.060
miljard euro.
Dat is ongeveer
3 procent van het
wereld-bbp.
De coating van de Golden Gate Bridge bevat sinds de jaren 60 zink om de stalen structuur te verduurzamen zodat deze beter beschermd is tegen de elementen.
5 redenen waarom zink essentieel is
voor een duurzame toekomst
ZINK beschermt alles rondom ons
Zink maakt onze mobiliteit performanter
Zink is de batteij van
de toekomst
Zink redt levens
700.000 ton
26%
Hernieuwbare energie produceren is een eerste stap naar net-zero. Maar wind en zon zet je niet zomaar aan en uit. Daarom moet de opgewekte groene energie zo efficiënt, duurzaam en veilig mogelijk worden bewaard.
De voorziene hoeveelheid zink die
tot 2030 nodig is voor
energieopslagsystemen
Tegen 2050 zijn we naar schatting met ongeveer 10 miljard mensen op de aarde. Als we die allemaal te eten willen geven, hebben we 56 procent meer voedsel nodig dan in 2021. Het spreekt voor zich dat dit moet gebeuren met minder CO2-uitstoot en een duurzaam beheer van de landbouwgronden.
Door zink in meststoffen te gebruiken, halen boeren niet alleen betere rendementen van hun oogst, het verhoogt ook de voedingswaarde van hun gewassen. Niet onbelangrijk als je weet dat er jaarlijks 116.000 kinderen sterven als gevolg van een tekort aan zink in hun voeding en dat de helft van de landbouwgronden wereldwijd onvoldoende zink bevatten. Een tekort aan zink kan bij kinderen leiden tot een verstoorde intellectuele ontwikkeling en fysieke groeiachterstand.
Een kwart van de wereldbevolking kampt met een zinktekort
De hoeveelheid zink die
jaarlijks wordt verwerkt in meststof
400.000 ton
ton
4
ton
162.000
De hoeveelheid zink dietegen 2030
jaarlijks nodig is voor de bouw van
zonneparken.
NR. 2
NR. 4
NR. 4
NR. 4
Zinkbatterijen spelen daarin een belangrijke rol. En hebben dat eigenlijk altijd al gedaan. Wist je dat Allessandro Volta twee eeuwen geleden zink gebruikte om de eerste batterij ter wereld te maken? Zinkcellen worden ook al meer dan 100 jaar gebruikt in zaklampen, afstandsbedieningen, gehoorapparaten, speelgoed en vele andere producten.
Hoeveel zink zullen we in de toekomst nodig hebben?
NR. 4
Rekening houdend met onder andere de stijgende vraag naar hernieuwbare energie, de nood aan systemen om energie op te slaan en de vervanging van verouderde infrastructuur zal er tegen 2050 zo’n 28 miljoen ton zink per jaar nodig zijn. Dat is een toename van 32 procent ten opzichte van de 19 miljoen ton primair zink die vandaag wordt geproduceerd.
Tegelijk blijft het zinkproductieproces cruciaal voor de productie van bijkomende kritieke mineralen zoals germanium, indium, kobalt en gallium. Zink en de kritieke mineralen die het in zich draagt, spelen daarom een sleutelrol in de groene transitie, hightech-applicaties en het verhogen van nationale en regionale veiligheid.
2050
28 miljoen ton zink / jaar
Productieproces van accu’s voor elektrische auto’s